L'activitat física millora l'aprenentatge i el rendiment escolar

El VII quadern FAROS, coordinat pel Dr. Franchek Drobnic, doctor en medicina, fisiòleg del F. C. Barcelona i cap del Departament d’Investigació de l’Esport del Centre d’Alt Rendiment de Sant Cugat del Vallès (CAR), aporta una nova visió sobre quins són els beneficis de la pràctica d’exercici físic en la salut del nen, i també al llarg de tota la seva vida.

L’informe posa de manifest els avantatges que obté un nen si adquireix uns hàbits d’activitat física diària i practica esport de forma regular (més concretament, si realitza com a mínim 30 minuts d’activitat física moderada i 30 d’activitat vigorosa gairebé tots els dies de la setmana).

A nivell cognitiu:

• Adquirirà un millor rendiment acadèmic i una major capacitat d’atenció.

• Tindrà menys probabilitats de patir trastorns depressius o d’ansietat.

• Millorarà el seu estat anímic i emocional.

A nivell psicològic i social:

• Millorarà el benestar psicològic, la confiança en sí mateix i l’autoestima.

• Afavorirà la seva socialització i la seva autonomia.

• Adquirirà certs valors com la constància, la perseverança, la humilitat, l’esforç, el treball en equip, la disciplina, la cooperació, el companyerisme, etc.

A nivell físic:

• Tindrà un estat de salut òptim, es trobarà millor i se sentirà més fort.

• Controlarà un estat de pes adequat.

• Reduirà les probabilitats de patir malalties en l’edat adulta com la diabetis, la osteoporosi, l’obesitat, malalties cardiovasculars i certs tipus de càncer.

• Practicat de forma correcte, afavorirà la prevenció de lesions.

L’informe, dirigit principalment a pares i a mares, però també a mestres, a entrenadors i a d’altres professionals, destaca la importància que té que els nens practiquin exercici de forma regular i destaca, però, que mai no l’han de practicar de forma obligada o sota pressió, sinó que han de fer esport com un joc, com un espai d’esbarjo i socialització en el que el nen es diverteix i adquireix valors.

Per últim, cal recordar que la millor manera d’incloure hàbits saludables en els nens és mitjançant l’exemple, i que no hi ha res millor que pares, mares i fills practiquin exercici conjuntament.

Font: Fundació Faros de Sant Joan de Déu